Nieuwe Prinsengracht 89  1018 VR  Amsterdam   020 623 05 66  info@lezen.nl Stichting Lezen op Twitter Stichting Lezen op FacebookNieuwsbrief         Frysk  English  Contact  Login
Datum: 
15 september 2020

Janneke van Wijk, projectleider De Weddenschap

‘Leesplezier staat voorop bij De Weddenschap. Het programma is gericht op de aarzelende lezer uit het vmbo, mbo en praktijkonderwijs. Voor iedereen is er een geschikt boek, maar je moet het weten te vinden. Dat lukt het best als je boeken aangeraden krijgt door leeftijdgenoten, je docent, een leesconsulent of rolmodellen. Bij De Weddenschap kiest iedereen een boek dat bij hem of haar past: stripboeken, fictie, non-fictie, alles mag. In het digitale klaslokaal kunnen leerlingen kiezen uit verschillende collecties en zien ze meteen of een titel beschikbaar is in hun eigen bibliotheek. Alle deelnemers maken eigen tiplijsten en schrijven recensies over de boeken. Zo kunnen leesconsulenten, docenten en leerlingen elkaar attent maken op geschikte titels.
In co-creatie met de bibliotheken geven we De Weddenschap dit jaar een regionaal karakter. Zo zullen naast de gebruikelijke landelijke leescoaches ook regionale leescoaches, schrijvers, spoken word-artiesten, docenten, bibliothecarissen en andere onderwijsprofessionals door middel van filmpjes het lezen van drie boeken in een halfjaar stimuleren. Ook ouders kunnen meedoen. Lezen doe je samen.’

De landelijke aftrap van De Weddenschap is op 26 oktober en de afsluiting 0p 30 april 2021. Half mei worden de prijswinnaars bekend gemaakt. Deelname is gratis. Voor meer informatie, zie deweddenschap.nl.

Laura Vonk, docent Nederlands en studievaardigheden, Corlaer College, Nijkerk:

‘Bij ons op het vmbo zit een aantal leerlingen uit een boekenarm milieu, met niet-Nederlands sprekende ouders. Zonder leerkrachten zouden zij niet met boeken in aanraking komen. Ik ben een fervent lezer, weet wat het je kan opleveren. Wat ik er zelf aan heb gehad, gun ik mijn leerlingen ook. Dit jaar deden we met de derdejaars leerlingen voor de tweede keer mee met De Weddenschap. Een groepje meldde zich voor de aftrap met leescoach Sarah-Jane, de anderen heb ik zelf op sleeptouw genomen: ik liet ze de boeken zien die ik ging lezen, vroeg hen mee te doen of zelf iets te kiezen en vertelde in het halfjaar over mijn leeservaringen, inclusief de momenten dat ik een boek wel door de kamer had willen gooien uit frustratie – voor leerlingen goed te horen dat dat er voor anderen ook gewoon bij kan horen. Ik vroeg naar hun vorderingen, of ze er iets over konden vertellen. En ik moedigde hen aan De Weddenschap te volgen op Instagram. Leerlingen doen dat niet uit zichzelf, lezen vinden ze niet cool. Volgend jaar wil ik er meer uit halen, de filmpjes in de les betrekken en collega’s vragen mee te doen, zodat het (praten
over) lezen breder wordt gedeeld.’

Anne-Marie Apswoude, instructeur Nova College Hoofddorp

‘Toen ik een paar jaar geleden de leeslessen overnam van een collega, ben ik op zoek gegaan naar actieve werkvormen om mijn mbo-studenten te motiveren om aan het lezen te gaan, en zo kwam ik bij De Weddenschap. Aan het begin van het schooljaar vertel ik erover, ik maak gebruik van de lesbrief voor het mbo, laat de studenten een contract tekenen bij de start en leen via de bibliotheek de boeken die ook door de coaches gelezen worden, zodat onze studenten de mogelijkheid krijgen om hetzelfde boek als de gekozen coach te lezen. Eerste- en tweedejaars studenten pedagogisch werk en onderwijsassistenten lezen bij ons drie kwartier per week. In de lessen laat ik de filmpjes zien, ik houd bij wie wat leest en wekelijks vraag ik hoever ze zijn gevorderd.
Uitgelezen boeken zetten we op de website van De Weddenschap. Minstens één titel moet een leesboek zijn. Drie boeken lezen vinden de meesten best veel, om het “moeten” te verzachten mogen stripboeken ook, vertel ik dan. Wie heeft er wél een boek bij zich, van Johan Goossens, over een mbo-niveau 2-opleiding, is bij ons populair. Aan het eind van het schooljaar houden de studenten een boek presentatie en ook speeddaten over boeken is altijd erg leuk. Studenten vinden het leuk dat ze iets kunnen winnen en het brengt een gevoel van saamhorigheid in de klas – De Weddenschap draagt echt iets bij, dit jubileumjaar willen we zeker niet missen.’

Yoko van den Oever, docent Nederlands, mytylschool De Thermiek

‘We doen voor de derde keer mee, ik vind De Weddenschap een heel mooi programma. Aanvankelijk had ik veel aarzelende lezers, maar na twee jaar zijn er van de 56 leerlingen nog maar twee die het echt niet leuk vinden en de citoscores op woordenschat gaan omhoog. Veel leerlingen zijn competitief ingesteld; dat je met De Weddenschap iets kunt winnen, werkt goed, net als de link met de BN’ers: als zij het lezen zal het wel een goed boek zijn, denken ze. We zijn gespecialiseerd in onderwijs aan leerlingen met een lichamelijke beperking of een chronische ziekte – hun omgeving is vaak klein, ze vinden het onwijs fijn te zien wat er in de wereld gebeurt en te krijgen is. Herkenning, spiegels en vensters zijn voor hen heel belangrijk. Leesplezier, vooral dat wil ik mijn leerlingen meegeven. Dat je je kunt terugtrekken in een wereld die van jou is. We hebben een grote collectie in de bibliotheek en ik leen ook zelf boeken uit, dat geeft vertrouwen. Als ze beschadigd raken, vind ik dat niet erg; boeken moeten leven. Komend schooljaar gaan we De Weddenschap inzetten ter voorbereiding op het examen, en moeten leerlingen drie titels kiezen binnen een thema. Ze weten nu hoe het werkt en hebben het leesplezier te pakken.’

Anneke Tiddens, domeinspecial ist Bibliotheek Midden-Groningen, provinciaal coördinator vo (Biblionet)

‘De Weddenschap voelde wat ver van ons bed, tot Janneke van Wijk ons benaderde. Samen met collega’s en Biblionet Groningen hebben we nu een regionale variant ontwikkeld: de leesperiode is iets verkort, leerlingen hoeven maar twee boeken te lezen, we hebben de bestaande recensieopdracht ingekort en een nieuwe opdracht gemaakt voor het tweede boek: een trailer in de vorm van een stop-motionfilmpje. Myron Hamming is onze regionale leescoach – hij is 25, dyslectisch en heeft toch van taal zijn werk gemaakt; hij heeft aan topsport gedaan en is gedisciplineerd genoeg om te blijven lezen, hoe moeilijk dat voor hem ook is. Het voordeel van een regionale leescoach is dat hij alle scholen ter afsluiting kan bezoeken. Voor De Weddenschap leest hij Turis van Eus en Een dag uit het leven van Virgil van Dijk, van Jan Willem Spaans – Van Dijk, een van de beste verdedigers ter wereld, heeft bij FC Groningen gespeeld. We hebben een filmpje opgenomen met Myron waarin hij de boeken leent uit een Bibliotheek op school. Onze leesconsulenten hebben zelf ook de opdrachten gemaakt; hun betrokkenheid is belangrijk in het contact met scholen. Zo hebben we De Weddenschap dichter bij Groningen gehaald en is betrokkenheid gecreëerd. We hopen met tien scholen van start te kunnen, hun leerlingen ermee te inspireren en lekker te laten lezen.’