Nieuwe Prinsengracht 89  1018 VR  Amsterdam   020 623 05 66  info@lezen.nl Stichting Lezen op Twitter Stichting Lezen op FacebookNieuwsbrief         Frysk  English  Contact  Login

Keynotes

Hieronder vindt u meer informatie over het ochtendprogramma

KEYNOTES

Lezen en diversiteit

Marc Dullaert - voorzitter Kidsrights

Marc Dullaert weet uit zijn beroepspraktijk als geen ander hoe belangrijk het voor kinderen is kennis te maken met diversiteit: sterker nog diversiteit vanzelfsprekend te maken. Hij weet ook hoeveel geduld, moeite en inspanning soms nodig is om vooruitgang te boeken. Maar belangrijker nog: hij weet ook hoe je onder die omstandigheden succesvol kunt zijn.


Ik zie, ik zie wat jij niet ziet  … (voor)lezen in meertalige gezinnen

Marinella Orioni - auteur

Meertaligheid brengt kinderen in aanraking met vele thema’s en invalshoeken die zich niet alleen richten op de samenleving waarin ze leven, maar ook op die van hun thuistaal. Dit verbreedt hun kennis, verruimt hun blik op de wereld en komt hun taalontwikkeling ten goede.
Het is heel belangrijk dat ouders en professionals ook het belang inzien van de thuistaal. Er zijn nog steeds veel twijfels en vragen over de rol van de thuistaal. Wat heeft een kind er eigenlijk aan? Neemt thuistaal geen ruimte weg bij de schooltaal? Is opgroeien met meer talen niet te moeilijk of te verwarrend? Remt het de taalontwikkeling? Deze en andere vragen komen aan de orde, op zoek naar het evenwicht en de wisselwerking tussen de thuistaal en de schooltaal.

Een ode aan de kracht van verhalen

Astrid Sy en Nina Blussé - Verhalenproducent Rose Stories

"Kinderen hebben behoefte aan zowel spiegels als ramen. Veel gekleurde kinderen zien de wereld alleen via ramen en zij hebben spiegels nodig. Andere kinderen zien alleen spiegels en zij moeten de wereld ook door ramen leren zien." – Sharron McElmeel

Om werkelijk een divers kinderboekenlandschap, een meer divers medialandschap, te realiseren, moeten we ons allereerst bewust zijn van de onbewuste voorkeur die wij allemaal hebben voor mensen die op ons lijken. Pas daarna kunnen individuen inclusiever gaan denken en hun werk beter afstemmen op de diverse werkelijkheid.
Een inspirerende lezing over de kracht van verhalen om de verbeelding vrij spel te geven. Om verwachtingen te ontstijgen, buiten de gebaande paden te denken en op zoek te gaan naar je eigen plek. Wie ben ik? Wie kan ik zijn? Wie wil ik worden? Want boeken creëren niet alleen dromen, maar ook werkelijkheden voor kinderen. Ze prenten werelden in hun hoofd die ze hun hele leven bij zullen blijven.