Nieuwe Prinsengracht 89  1018 VR  Amsterdam   020 623 05 66  info@lezen.nl Stichting Lezen op Twitter Stichting Lezen op FacebookNieuwsbrief         Frysk  English  Contact  Login
Datum: 
26 februari 2014

Docenten in het vo kunnen de Boekenweek op vele manieren inzetten in het literatuuronderwijs. Zo is het bijvoorbeeld relatief eenvoudig om met alle leerlingen hetzelfde boek (het Boekenweekgeschenk) te lezen. Het Boekenweekgeschenk is vaak populair bij leerlingen, al was het maar vanwege de geringe omvang. Maar er is meer.

Boekenweekgeschenk 2014

Boekenweek Live!

Op woensdag 12  maart vond in de Openbare Bibliotheek Amsterdam de vierde editie van Boekenweek Live! plaats. Eregast was Tommy Wieringa, die met leerlingen in gesprek ging over zijn bundel met reisverhalen "Ik was nooit in Isfahaan..."

Presentator is als vanouds Arjen Lubach.

Boekenweek Live! was live te volgen via de Boekenweek Scholierenwebsite. Op dezelfde website de uitzending integraal terug te kijken. 

Opdrachten bij Boekenweek Live!

Tijdens Boekenweek Live! is er veel aandacht voor creatieve verwerkingsopdrachten bij de verhalenbundel van Tommy Wieringa. Leerlingen uit het hele land lieten hebben a.d.h.v. opdrachten muziek, films en beeldend werk gemaakt.

U vindt een aantal inspirerende voorbeelden van uitwerkingen op Youtube, zoekterm “Boekenweek Live” of “Nederland Leest Live”.

U kunt de verwerkingsopdrachten ook inzien, en eventueel aanpassen en inzetten als verwerkingsopdracht voor andere titels.

Kijk naar de aflevering van Boekenweek Live 2013, met Edward van den Vendel.

 

Boekenweek Scholierenwebsite

De website Boekenweek.nl/school biedt een aantal aanknopingspunten voor de Boekenweek in de les.

Het thema “Ondertussen ergens anders” krijgt een grondige en zeer vermakelijke toelichting van Pieter Steinz, die in vogelvlucht schetst wat de literair-historische achtergrond is van het genre reisverhaal. Gilgamesj, de Alexanderliteratuur, Sint Brandaan, Thomas Mores Utopia, Jules Vernes wonderreizen en nog veel meer: het komt allemaal langs. En niet te vergeten een het legendarische “Krinke Kesmes” van Hendrik Smeeks, een literair juweeltje dat nog verder wordt uitgewerkt op Literatuurgeschiedenis.nl (u vindt de link in de tekst).

U kunt de leerlingen uit de hoogste klassen de tekst van Steinz zelf laten lezen, of hem gebruiken als inspiratie voor een eigen verhaal over reisverhalen.

Het Boekenweekgeschenk van Tommy Wieringa en het Boekenweekessay van Jelle Brandt Corstius worden vanaf 8 maart hartelijk aanbevolen aan uw leerlingen door boekrecensent Thomas de Veen. In puntige analyses vertelt hij waarom deze werkjes volgens hem het lezen waard zijn.

Verwacht dus geen diepgravende analyses met vragen na voor de leerlingen, maar een aanprijzing die hopelijk aanzet tot lezen.

Themalijst

Wilt u naast de website nog verder met het thema van de Boekenweek aan de slag, dan kunt u de literatuurlijst raadplegen op de docentenpagina. Deze bevat recente titels die passen bij het thema. Een aantal titels op de themalijst is afkomstig van www.lezenvoordelijst.nl. Sommige van deze titels hebben op die website een uitvoerige uitwerking gekregen met uitgebreide opdrachten op diverse leesniveaus. (Het verdient aanbeveling u goed te verdiepen in de didactiek achter Lezenvoordelijst.nl alvorens u deze opdrachten inzet in uw literatuuronderwijs.)

De scholierenwebsite en Boekenweek Live! zijn ontwikkeld door CPNB en Stichting Lezen. Boekenweek Live! is een project van CPNB en Stichting Lezen, i.s.m. OBA.