1 januari 2015

Ouders die meedoen met BoekStart en hun baby al voor dat deze acht maanden oud is voorlezen, hebben kinderen die hoger scoren op taal.

Al op vijftien maanden zijn er positieve effecten op de woordenschat. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Heleen van den Berg en hoogleraar orthopedagogiek Adriana Bus, beiden verbonden aan de Universiteit Leiden.

Ouders zijn niet alleen verantwoordelijk voor het fysieke welzijn van hun baby’s, maar ook voor een optimale cognitieve ontwikkeling. BoekStart probeert ouders te overtuigen van de noodzaak om al in het eerste levensjaar van hun kind met ze te praten, te zingen en ze voor te lezen. Daarnaast biedt BoekStart workshops aan en geeft het ouders toegang tot geschikte materialen. Medewerkers van de Universiteit Leiden hebben in een reeks studies onderzocht of BoekStart effect heeft. Gaan ouders onder invloed van BoekStart meer voorlezen? Ontwikkelt de taal van kinderen zich daardoor sneller? Bereikt BoekStart zijn doelgroep? En binnen die doelgroep niet alleen ouders die weinig praten met hun kind, maar ook ouders van ‘moeilijke’ kinderen, die zich niet zo gemakkelijk laten voorlezen?

BoekStart maakt baby’s slimmer laat niet alleen zien dat een vroege start met voorlezen werkt, maar ook welke kinderen daarvan het meeste profiteren.

Trefwoorden